یادداشت هایی برای زندگی
دین و خانواده

 خودمونیم ها، ولی اگه دقت کرده باشین همیشه همه حرف از این می زنن که خانوما باید توی خونه خودشون رو برای شوهرشون آرایش کنن و لباس مرتب بپوشن و عطر و ادکلن استفاده کنن و خلاصه ازین حرفا!!!

حالا این وسط نباید یه پرانتزی یا پاورقی چیزی باز کرد و گفت: آخه بابا!! مگه خانومِ این آقا، دل نداره؟!؟! چطور خانومه بوی ادکلن بده، آقاهه بوی روغن موتور ماشین؟!؟! خانومه موهاشو مدل فشن 2012 درست کنه، آقاهه مدل خشن 1012 ؟!؟!؟! خانوم لباس شیکان پیکان بپوشه، آقا زیرپوش سالای 40-42 خدابیامرز بابابزرگشو؟!؟!؟ خلاصه که آقایون محترم این جور مواقع بدنیست یه نگاهی تو آینه به خودشون بندازن!

 

بازم خودمونیم، دیگه اینقدرا که من میگمم نیــــــست، ولی خب یه چیزی گفتم که یه چیزی گفته باشم!!! بابا اصلا بیـــخیال!! اصل مطلب این بود که یه جایی یه مطلب خوب خوندم که دوست داشتم برای شما هم بگم، همیــــن! حالا مطلب اینه که:

حسن بن جهم می گويد: بر حضرت موسی بن جعفر عليه السلام وارد شدم، ديدم‏ خضاب فرموده است. گفتم رنگ مشكی به كار برده ايد؟  فرمود: بلی، خضاب و آرايش در مرد موجب افزايش پاكدامنی در همسر او است. برخی از زنان به اين جهت كه شوهرانشان خود را نمی آرايند، عفاف را از دست می دهند.

حديث ديگری از پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله نقل شده: نظيف باشيد و خودتان را شبيه به يهود نكنيد. سپس فرمودند: زنان‏ يهودی كه زناكار شدند بدان جهت بود كه شوهرانشان كثيف بودند و مورد رغبت واقع نمی شدند. خودتان را پاكيزه كنيد تا زنانتان به شما راغب‏ گردند.

جواب استاد رو چی می دی؟؟؟

استاد شهید مرتضی مطهری:

كشانيدن تمتعات جنسی از محيط خانه به اجتماع، نيروی كار و فعاليت‏ اجتماع را ضعيف می کند. برعكس آنچه كه مخالفين حجاب خرده گيری كرده اند و گفته اند:”حجاب موجب فلج كردن نيروی نيمی از افراد اجتماع است”بی حجابی و ترويج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نيروی اجتماع است. آنچه موجب فلج كردن نيروی زن و حبس استعدادهای او است حجاب به‏ صورت زندانی كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنين چيزی وجود ندارد. اسلام نه می گويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه می گويد حق تحصيل علم و دانش ندارد - بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است - و نه فعاليت اقتصادی خاصی را برای زن تحريم می کند...

پوشانيدن بدن به استثناء وجه و كفين مانع هيچگونه فعاليت فرهنگی يا اجتماعی يا اقتصادی نيست. آنچه موجب فلج كردن نيروی اجتماع است آلوده‏ كردن محيط كار به لذتجوئيهای شهوانی است.

آيا اگر پسر و دختری در محيط جداگانه ای تحصيل كنند و فرضا در يك محيط درس می خوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشی نداشته باشند بهتر درس می خوانند و فكر می کنند و به سخن استاد گوش می کنند يا وقتی كه‏ كنار هر پسری يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالای زانو نشسته باشد؟؟ آيا اگر مردی در خيابان و بازار و اداره و كارخانه و غيره‏ با قيافه های محرك و مهيج زنان آرايش كرده دائما مواجه باشد بهتر سرگرم‏ كار و فعاليت می شود يا در محيطی كه با چنين مناظری روبرو نشود؟؟

 

در این بخش می خوانیم:

همسر قانونی شخص از لحاظ روانی باید عامل خوشبخت كردن او به شمار برود...

علت اينكه جوانان امروز از ازدواج گريزانند...

ازدواج در قديم .... ولی امروز...

تفاوت آن جامعه كه روابط جنسی را به محيط خانوادگی و كادر ازدواج قانونی محدود می کند، با اجتماعی كه روابط آزاد در آن اجازه داده می شود، اينست‏ كه... 

ايجاد پاكترين و صميمی ترين عواطف بين زوجين‏ و برقرار ساختن يگانگی و اتحاد كامل در كانون خانواده.... تأمين اين‏ هدف وقتی ممكن است كه....

 

برای دریافت متن کامل به ادامه مطلب بروید.


ادامه مطلب...

« قُل لِلمؤمنين يَغِضوا مِن اَبصارِهِم وَ يَحفِظُوا فُروجِهِم... قُل لِلمُؤمِنات‏ يَغِضضن مِن اَبصارِهن وَ يَحفِظنَ فُروجهن »

دستور اينست كه زن و مرد نبايد به يكديگر خيره شوند، نبايد چشم چرانی كنند، نبايد نگاههای مملو از شهوت به يكديگر بدوزند، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه كنند. يك وظيفه هم خاص زنان است و آن اينكه بدن خود را از مردان بيگانه پوشيده دارند و در اجتماع به جلوه گری و دلربائی نپردازند. به هيچ وجه و هيچ صورت و با هيچ شكل و رنگ و بهانه ای كاری نكنند كه موجبات تحريك مردان بيگانه را فراهم كنند.

روح بشر فوق العاده تحريك پذير است. اشتباه است كه گمان كنيم تحريك پذيری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می گيرد. همانطور كه بشر - اعم از مرد و زن - در ناحيه ثروت و مقام از تصاحب‏ ثروت و از تملك جاه و مقام سير نمی شود و اشباع نمی گردد، در ناحيه جنسی‏ نيز چنين است. هيچ مردی از تصاحب زيبا رويان و هيچ زنی از متوجه كردن‏ مردان و تصاحب قلب آنان و باعخره هيچ دلی از هوس سير نمی شود. و از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنی است و هميشه مقرون‏ است به نوعی احساس محروميت. دست نيافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بيماريهای روانی می گردد. چرا در دنيای غرب اينهمه بيماری روانی زياد شده است؟ علتش آزادی‏ اخلاقی و جنسی و تحريكات فراوان است كه به وسيله جرائد و مجلات و سينماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمی و غير رسمی و حتی خيابانها و كوچه ها انجام می شود.

امّا علت اينكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان يافته است اين‏ است كه ميل به خودنمائی و خودآرائی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب‏ قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچی، همچنانكه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچی. ميل زن به خودآرائی از اين نوع حس‏ شكارچيگری او ناشی می شود. در هيچ جای دنيا سابقه ندارد كه مردان لباسهای‏ بدن نما و آرايشهای تحريك كننده به كار برند. اين زن است كه به حكم‏ طبيعت خاص خود می خواهد دلبری كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به‏ خود اسير سازد...

استاد شهید مرتضی مطهری

سیمای حقیقی مسـئله حجاب

حقيقت امر اينست كه در مسأله پوشش - و به اصطلاح عصر اخير حجاب - سخن در اين نيست كه آيا زن خوب است پوشيده در اجتماع ظاهر شود يا عريان؟

 روح سخن اينست كه آيا زن و تمتعات مرد از زن بايد رايگان باشد؟

 آيا مرد بايد حق داشته باشد كه از هر زنی در هر محفلی حداكثر تمتعات‏ را (به استثناء زنا) ببرد يا نه؟

اسلام كه به روح مسائل می نگرد جواب می دهد: خير، مردان فقط در محيط خانوادگی و در كادر قانون ازدواج و همراه با يك سلسله تعهدات سنگين‏ می توانند از زنان به عنوان همسران قانونی كامجوئی كنند، اما در محيط اجتماع استفاده از زنان بيگانه ممنوع است. و زنان نيز از اينكه مردان‏ را در خارج از كانون خانوادگی كامياب سازند به هر صورت و به هر شكل‏ ممنوع می باشند.....

 

برای دریافت متن کامل به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب...

حجاب

كلمه‏ حجاب هم به معنی پوشيدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بيشتر استعمالش به معنی پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد كه‏ پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوششی‏ حجاب نيست، آن پوشش حجاب ناميده می شود كه از طريق پشت پرده واقع‏ شدن صورت گيرد....

برای دریافت متن کامل، به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب...

پاداش مجاهدِ شهید، در راه خدا، بزرگ تر از پاداش عفیفِ پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد. همانا عفیفِ پاکدامن، فرشته ای از فرشته هاست.

حکمت 474 نهج البلاغه

دخترخانومای خوبی که به راحتی می تونن با زیباترین آرایشها، جلف ترین لباسها و مدل موهای فشن(!)، در انظار عمومی ظاهر بشن، اما اینکار را نمی کنن و حجاب خودشون رو رعایت می کنن-حتی در گرمای شدید تابستون-مصداق همین فرشته هایی هستن که مولامون امیر مومنان, علی علیه السلام بهش اشاره فرمودند.

آقا پسرایی که ظاهر آراسته و مرتب - که در شان یک مرد مسلمانه- را به ظواهر نامناسب و 4×6!!! ترجیح می دن؛ آقا پسرایی که می تونن مثل خیلی از نامردا -که اسم خودشون را مسلون هم میذارن- موقع عبور یه خانوم از مقابلشون، راحت بهش زل بزنن و تا موقعی که اون خانوم تو دیدشونه، چشم ازش برندارن، اما این کار رو نمی کنن و اگه چشمشون به نامحرم میافته، فوراً سرشون رو پایین میندازن یا نگاهشون رو به سمت دیگه ای میبرن؛ مصداق همین فرشته ها هستن.

اگه شما هم یکی از این فرشته ها هستین، بهتون تبریک میگم.

ريشه بيشتر انحرافات دينی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افكار و عقايد آنان بايد جستجو كرد. فكر اين نسل، از نظر مذهبی آنچنان كه بايد راهنمائی‏ نشده است و از اين نظر فوق العاده نيازمند است.

اگر مشكلی در راهنمائی اين نسل باشد بيشتر در فهميدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او با منطق و زبان خودش است. و در اين وقت است كه هر كسی احساس می کند اين نسل، برخلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد، لجوج نيست‏، آمادگی زيادی برای دريافت حقايق دينی دارد.

استاد شهید مرتضی مطهری

نظر شما چیه؟!

دوستان عزیز، قصد دارم در ادامۀ مبحث حیا، به مسالۀ حجاب بپردازیم. پیش از آن به طرح یک سوال پرداختم. دوست دارم به صورت مشارکتی و گروهی پیرامون این مسالۀ مهم و حیاتی بحث کنیم. پس از شما دوستان عزیز تقاضا دارم با اعلام نظرات خود در این بخش، به پیشبرد هر چه بهتر این بحث، کمک کنید.

 

به نظر شما وظایف زن و مرد در قبال مسالۀ حجاب یکسان است؟

الف) بله.

ب) وظیفه مردان بیشتر است.

ج) وظیفه زنان بیشتر است.

اسلایدر

دانلود فیلم